NEV 2017: Energietransitie uit de startblokken, maar nog veel horden te nemen
De hernieuwbare energieopwekking in Nederland gaat sneller groeien, de energiebesparing neemt toe en het energieverbruik neemt af. De uitstoot van broeikasgassen daalt tot 2030 substantieel. De...
Nederland heeft in nieuwe ‘stroomgebiedbeheer-plannen’ voor de periode 2016-2021 vastgelegd welke maatregelen het wil nemen om de ecologische einddoelen te halen die het zich heeft gesteld binnen de…
Directe en indirecte lachgas emissies uit de landbouwbodem, 1990 - 2003. Achtergronddocument van de berekeningsmethode voor het Nederlandse National Inventory Report
Nederland hanteert vanaf 2005 een nieuwe, betere, methode om de emissie van lachgas uit landbouwbodems te berekenen. De nieuwe ramingen zijn circa 40% hoger dan de oude ramingen. Volgens de nieuwe…
Naar toekomstbestendige mondiale milieurapportages
Mondiale milieurapportages spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van milieubeleid. Ze bieden inzicht in de oorzaken en gevolgen van milieuvraagstukken, alsmede mogelijke oplossingen, op basis…
De marktaandelen van geïmporteerde producten die zijn voorzien van een duurzaamheidskeurmerk, zijn in Nederland in de afgelopen decennia substantieel gestegen. Maar er is geen eenduidig beeld van de…
De voetafdruk van Nederland: hoe groot en hoe diep?
De hoeveelheid land die nodig is voor de Nederlandse consumptie bedraagt ongeveer drie keer het landoppervlak van Nederland. Van het land dat in gebruik is voor deze Nederlandse voetafdruk ligt een…
Vergroening van het Nederlandse wagenpark: de rol van de gedifferentieerde BPM
Sinds 2006 zijn de autobelastingen in Nederland steeds meer afhankelijk geworden van de CO 2-uitstoot van de auto. In 2010 is een nieuw belastingsysteem voor de Belastingen op personenauto's en…
Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder en het gebruik van deze relatief vervuilende auto’s nemen toe. Vooral de recent geïmporteerde ‘oldtimers’ rijden relatief veel kilometers. Dat duidt er…
Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode...
Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode…