Sterke daling beroepsbevolking verwacht in grote delen van Europa
Bij ongunstige economische omstandigheden zal de beroepsbevolking in Europa met 20 procent afnemen in de periode tot 2050. Hierdoor komt er een grotere druk op de werkenden om de niet-werkenden…
Het marktaandeel van duurzaam geproduceerde goederen, zoals koffie en hout, nadert de vijftig procent. Verdere stijging wordt moeilijker doordat er geen gelijk speelveld is voor producenten en doordat...
Sterke daling beroepsbevolking verwacht in grote delen van Europa
Bij ongunstige economische omstandigheden neemt de beroepsbevolking in Europa tot 2050 met 20 procent af. Er komt een grotere druk op de werkenden om de niet-werkenden financieel te ondersteunen. Bij...
Terugblik op Nacht van de Leefomgeving: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?'
We kijken terug op een boeiende en enerverende Nacht van de Leefomgeving op 14 november. Onze vraag was: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?' We gingen op jacht naar de grootste beren op de...
Promotie Willem Vermeulen over demografische ontwikkeling in Nederland
Binnen veel studies van het PBL is het belangrijk om rekening te houden met de manier waarop de bevolking zich in verschillende delen van Nederland ontwikkelt. PBL-collega Willem Vermeulen deed daar...
Het Planbureau voor de Leefomgeving gebruikt het GREEN-R-model om de gevolgen van klimaatbeleid te analyseren. Aanscherping van nationaal klimaatbeleid roept vaak vragen op over de effectiviteit...
Prognose: in 2035 vooral meer inwoners in en om grotere gemeenten
Nederland zal in 2035 naar verwachting 18,9 miljoen inwoners hebben, 1,3 miljoen meer dan begin 2022. Vooral de grote en middelgrote gemeenten zullen verder groeien, net als verschillende...
PBL/CBS regionale bevolkings- en huishoudensprognose 2022
De regionale bevolkings- en huishoudensprognose van 2022 geeft een toekomstbeeld van de ontwikkeling van de bevolking en het aantal huishoudens per gemeente in de periode 2021-2050. Deze informatie is…
Veel consumenten willen hun consumptie best verduurzamen, maar verbinden daaraan wel de voorwaarde dat andere consumenten dat ook doen. Zij zouden zich namelijk 'gekke Henkie' voelen als zij meer geld…