Interpretatie van vroegtijdige sterfte door luchtverontreiniging
Het aantal doden door luchtverontreiniging is niet identificeerbaar. Hierdoor kan het rapporteren van aantallen extra sterfgevallen door luchtverontreiniging leiden tot foutieve interpretaties. Daar…
Woongedrag, tijdsbesteding en verplaatsingsgedrag van actieve ouderen
De toename van het aantal actieve en (auto)mobiele ouderen in de nabije toekomst levert een aanzienlijke bijdrage aan de groei van de totale mobiliteit in Nederland. De ochtendspits wordt ontlast…
In deze notitie analyseren het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), het Centraal Planbureau (CPB) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) de effecten van mogelijke maatregelen om de druk op het…
Grootschalige stikstofdepositie in Nederland. Herkomst en ontwikkeling in de tijd
Het PBL heeft in samenwerking met het RIVM kaarten van de stikstofdepositie in Nederland gemaakt. Deze kaarten geven een beeld van de grootschalige stikstofdepositie, zowel voor 2009 als voor de…
Mobiliteit en elektriciteit in het digitale tijdperk, Publieke waarden onder spanning
Een van de domeinen waar digitalisering zich onmiskenbaar doet gelden is de infrastructuur. In dit signalenrapport verkent het PBL de gevolgen. Aan het eind biedt het PBL 7 handvatten waarmee overheid…
De biobrandstof die nu aan de pomp wordt verkocht, is niet altijd beter voor het milieu dan gewone benzine of diesel. Het gebruik van land voor het verbouwen van biobrandstoffen heeft allerlei...
Tijdelijk minder veilen van CO2-emissierechten is een signaal voor verdere hervorming van emissiehandel
Door tijdelijk minder CO2-rechten te veilen, zou het overschot aan emissierechten minder snel toe moeten nemen waardoor de CO2-prijs weer kan oplopen. Uit een literatuuronderzoek blijkt dat dit...
Op 22 maart vond het Minisymposium van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) over het Nederlandse energie en klimaatbeleid plaats met als titel ‘Hoe…
Klimaatneutrale mobiliteit in 2050: zitten we op de goede weg of zijn we het spoor bijster?
Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn. In dit paper voor het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2024 laten we zien dat er de afgelopen jaren stappen gezet zijn richting een klimaatneutraal...
Terugblik op Nacht van de Leefomgeving: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?'
We kijken terug op een boeiende en enerverende Nacht van de Leefomgeving op 14 november. Onze vraag was: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?' We gingen op jacht naar de grootste beren op de...