NEV 2017: Energietransitie uit de startblokken, maar nog veel horden te nemen
De hernieuwbare energieopwekking in Nederland gaat sneller groeien, de energiebesparing neemt toe en het energieverbruik neemt af. De uitstoot van broeikasgassen daalt tot 2030 substantieel. De...
Nederland heeft in nieuwe ‘stroomgebiedbeheer-plannen’ voor de periode 2016-2021 vastgelegd welke maatregelen het wil nemen om de ecologische einddoelen te halen die het zich heeft gesteld binnen de…
Directe en indirecte lachgas emissies uit de landbouwbodem, 1990 - 2003. Achtergronddocument van de berekeningsmethode voor het Nederlandse National Inventory Report
Nederland hanteert vanaf 2005 een nieuwe, betere, methode om de emissie van lachgas uit landbouwbodems te berekenen. De nieuwe ramingen zijn circa 40% hoger dan de oude ramingen. Volgens de nieuwe…
Naar toekomstbestendige mondiale milieurapportages
Mondiale milieurapportages spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van milieubeleid. Ze bieden inzicht in de oorzaken en gevolgen van milieuvraagstukken, alsmede mogelijke oplossingen, op basis…
Het IPCC heeft een aantal besluiten genomen in reactie op de review door de InterAcademy Council. Deze zullen zeker bijdragen aan verbeteringen van het assessmentproces. De auteurs, het IPCC-bestuur…
Alternatieve wegen voor het internationale klimaatbeleid
Er zijn verschillende scenario’s mogelijk voor het toekomstige klimaatbeleid, elk met een andere rol voor de klimaatonderhandelingen onder de vlag van de Verenigde Naties (UNFCCC). Deze scenario’s…
Neveneffecten van klimaatbeleid op emissies van luchtverontreinigende stoffen in Nederland
Verschillende indicatieve klimaatbeleidspakketten voor 2020 blijken netto gunstige neveneffecten op te leveren voor de luchtkwaliteit. De mate van de bijdrage aan de luchtkwaliteit hangt af van de…
Vergroening van het Nederlandse wagenpark: de rol van de gedifferentieerde BPM
Sinds 2006 zijn de autobelastingen in Nederland steeds meer afhankelijk geworden van de CO 2-uitstoot van de auto. In 2010 is een nieuw belastingsysteem voor de Belastingen op personenauto's en…
Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder en het gebruik van deze relatief vervuilende auto’s nemen toe. Vooral de recent geïmporteerde ‘oldtimers’ rijden relatief veel kilometers. Dat duidt er…
Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode...