Vier scenario's voor de inrichting van Nederland in 2050
In de Ruimtelijke Verkenning 2023 heeft het PBL scenario’s ontwikkeld voor de inrichting van Nederland in 2050. In dit hoofdrapport worden vier mogelijke ruimtelijke toekomsten gepresenteerd. Dat zijn…
PBL concludeert uit modelanalyses en expertinschattingen in de Tussenrapportage Natuurverkenning dat met een mix aan extra maatregelen de benodigde condities voor de landelijke doelen voor de Vogel-…
Op verzoek van het Ministerie van BZK brengt het PBL elke twee jaar de resultaten van de Monitor Landschap en de Monitor Kustpact in kaart. Het PBL onderzocht ditmaal ook specifiek de groei van…
De beleidsdoelen van het Rijk voor het landschap liggen nauwelijks binnen bereik. Zowel op het gebied van de algemene landschapskwaliteit, van de Nationale Landschappen als ook de balans tussen rood…
Ruimtelijkeordeningsbeleid kan bijdragen aan het vergroten van de natuurkwaliteit, en biedt daarmee een mogelijke bijdrage aan de vergemakkelijking van vergunningverlening rondom stikstofuitstoot…
Het is aannemelijk en om meerdere redenen gewenst dat het bosareaal in Nederland aanzienlijk kan worden uitgebreid. Hoewel de Bossenstrategie van Rijk en provincies, al stappen op korte termijn (tot…
De betekenis van het VN ‘Kunming-Montreal Raamwerk voor biodiversiteit’ voor het Nederlandse beleid
Mondiaal afgesproken natuurdoelen vergen extra inspanning Nederlands natuurbeleid Ondanks alle beleidsinspanningen om natuur te beschermen gaat de biodiversiteit wereldwijd nog steeds hard achteruit…
De Drentse natuur in 2040. Vier kijkrichtingen voor de toekomst
Het natuurbeleid is sinds 2010 ingrijpend veranderd. Zo heeft de provincie nieuwe taken gekregen op het gebied van natuur, terwijl ondertussen de financiële middelen onder druk staan. Voor de…
Biodiversiteit en de financiële sector: een kruisbestuiving?
Het verlies aan biodiversiteit heeft impact op de economie, en daarmee ook op de financiële sector. Daarom hebben De Nederlandsche Bank (DNB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) samen…