Gestolde waarden, veranderde werkelijkheid en nieuwe actoren
Infrastructuur voor mobiliteit wordt aangelegd en onderhouden om plekken waar activiteiten als wonen, werken, zorg of recreëren plaatsvinden met elkaar te verbinden. Het is het weefsel dat ons met…
Scenario’s voor visievorming in het omgevingsbeleid
In maart 2023 publiceerde het PBL de Ruimtelijke Verkenning 2023. De scenariostudie helpt beleidsmakers en belanghebbenden die aan het omgevingsbeleid en het verwante sectorale beleid in ons land…
Vier scenario's voor de inrichting van Nederland in 2050
In de Ruimtelijke Verkenning 2023 heeft het PBL scenario’s ontwikkeld voor de inrichting van Nederland in 2050. In dit hoofdrapport worden vier mogelijke ruimtelijke toekomsten gepresenteerd. Dat zijn…
Het kabinet heeft de ambitie dat er 1 miljoen elektrische auto’s in gebruik zijn in het jaar 2025. De gemiddelde Nederlandse automobilist staat echter nog erg terughoudend tegenover het kopen van…
Met de kennis van nu; leren van evalueren. Een casestudy: A5 Verlengde Westrandweg
Infrastructurele projecten kosten al gauw vele miljoenen euro's. Om de juiste beslissingen te nemen wordt er daarom vaak vooraf gedegen onderzoek verricht. Achteraf wordt er echter weinig geëvalueerd.
Verantwoordelijkheid nemen voor de voortgang van de warmtetransitie
Nederland staat voor een grote klimaatopgave; in 2050 moeten onder andere alle woningen en gebouwen aardgasvrij zijn. De doelen kunnen- als alles lukt en meezit - gehaald worden. Dat stemt tot…
Stimuleren zuinige auto’s: effectief maar duur voor de overheid
Sinds 2006 stimuleert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met een lage CO2-uitstoot door belastingkortingen. Uit onderzoek van het PBL blijkt dat de korting op de aanschafbelasting erg effectief...
In deze notitie verkent het PBL wat het betekent als mobiliteit en mobiliteitsbeleid vanuit een bredewelvaartsperspectief worden beschouwd. Hieruit destilleren we zowel implicaties voor het…
Kortetermijnraming voor emissies en energie in 2020
De kortetermijnraming (KTR) geeft inzicht in de verwachte ontwikkelingen in relatie tot de drie belangrijkste klimaat- en energiedoelen van Nederland in 2020. Deze raming is opgesteld op verzoek van…
Energie besparen gaat niet vanzelf. Evaluatie energiebesparingsbeleid voor de gebouwde omgeving
In de gebouwde omgeving wordt al veel energie bespaard. Maar het energiegebruik daalt niet snel genoeg om het beleidsdoel voor 2020 te halen. Vooral de energiebesparing in bestaande gebouwen gaat…