Middeninkomens op de woningmarkt: ruimte op een krap speelveld
Middeninkomens hebben beperkt toegang tot de sociale huursector, maar verdienen ook niet altijd genoeg om een vrijehuursectorwoning te betalen. Deze studie brengt in beeld waar middeninkomens wonen…
Quickscan ontwikkelingen vraag en aanbod geliberaliseerde huurwoningen
Het PBL heeft een ‘quickscan’ gedaan naar de potentiële vraag en het aanbod van geliberaliseerde huurwoningen in de toekomst. Het gaat hier om woningen met een huur vanaf ca. € 700, waarvoor geen…
Vraag naar middeldure huurwoningen het grootst bij jonge huishoudens
De Nederlandse woningmarkt telt weinig huurwoningen in het middensegment (huur tussen ca. € 700 en 900). Verreweg de meeste Nederlanders wonen in een koopwoning of in een sociale huurwoning. Slechts 5...
Effecten van de staatssteunregeling voor de middeninkomens op de woningmarkt – een simulatie
Sinds 1 januari 2011 zijn woningcorporaties verplicht om 90 procent van de vrijkomende huurwoningen met een huurprijs tot 652 euro toe te wijzen aan huishoudens met een laag inkomen (tot 33.614 euro…
De transitie naar een klimaatneutrale zeescheepvaart vereist een grote inzet van hernieuwbare brandstoffen. Welke brandstoffen dit zijn, valt nog niet te zeggen. De energietransitie in de…
Nu al voorsorteren op uitstroom oudere huishoudens
Het is bekend dat mensen met het vorderen der jaren steeds minder verhuizen. Veel onderzoekers verwachten dat de vergrijzing dan ook tot een afnemende verhuismobiliteit en verdergaande stagnatie van…
De binnenvaart staat aan het begin van een transitie naar klimaatneutraal. Momenteel worden er veel verschillende technologieën ontwikkeld, zoals batterij-elektrisch en waterstof. Deze oplossingen…
Effecten van prijsbeleid in verkeer en vervoer, kennisoverzicht
Veranderingen van de prijs van brandstof, vliegtickets en openbaar vervoer hebben effect op het mobiliteitsgedrag. Het personenvervoer per openbaar vervoer en per luchtvaart en de vraag naar brandstof…
Stimuleren zuinige auto’s: effectief maar duur voor de overheid
Sinds 2006 stimuleert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met een lage CO2-uitstoot door belastingkortingen. Uit onderzoek van het PBL blijkt dat de korting op de aanschafbelasting erg effectief...
Belastingkortingen voor zuinige auto’s: afwegingen voor fiscaal beleid
Sinds 2006 heeft de Nederlandse overheid de belastingen voor auto’s in toenemende mate afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot. Begin 2014 is begonnen met de voorbereiding van de Autobrief 2.0, waarin…