Elektrisch rijden personenauto’s en logistiek: trends en impact op het elektriciteitssysteem
Het aantal elektrische auto’s in Nederland groeit snel. Daarmee groeit ook de vraag naar elektriciteit om deze auto’s te kunnen laden. Er bestaat een reële kans dat de laadinfrastructuur en de…
Regionale verschillen in werkzekerheid binnen Oost-Nederland
Starters en voormalig werklozen hebben niet in elke regio binnen Oost-Nederland evenveel kans op het (opnieuw) vinden en behouden van werk. In dit essay beschrijft het PBL deze regionale verschillen…
Regionale verschillen in werkzekerheid: de rol van beleid
De kans op het vinden en behouden van werk is niet in elke regio even groot. Die regionale verschillen in werkzekerheid komen deels door regionale omstandigheden, die zich buiten de invloedsfeer van…
De verdeelde triomf - Verkenning van stedelijk‑economische ongelijkheid en opties voor beleid - Ruimtelijke verkenningen 2016
Steden zijn de motor van de Nederlandse economie. Het aantal banen in de stedelijke regio’s is de laatste 25 jaar met 30% toegenomen. Daarbuiten was dat 20%. In de steden zijn, in vergelijking met…
Dagelijkse verplaatsingspatronen: intensivering van stedelijke netwerken?
De afstanden waarover we ons verplaatsen zijn de afgelopen decennia toegenomen. Er wordt steeds meer op en neer gereisd tussen steden en regio’s. In dit onderzoek kijkt het PBL naar de ontwikkelingen…
Elektrisch rijden in 2050: gevolgen voor de leefomgeving
De ambitie van het kabinet-Rutte I was dat er in 2025 een miljoen auto’s op elektriciteit rijden in Nederland. Hiermee wilde het kabinet de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen en een…
Nederland vergrijst. Het aandeel 65-plussers in de Nederlandse bevolking neemt naar verwachting toe van 16 procent in 2012 tot 25 procent in 2040. Het aandeel ‘oudere ouderen’ (75-plus) neemt toe: van…
Verkeer en vervoer in de Referentieraming Energie en Emissies 2010-2020. Broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen
Door het Schoon en Zuinig-beleid dat het kabinet Balkenende IV in november 2007 invoerde, zal de door verkeer en vervoer veroorzaakte CO 2-emissie in 2020 circa 3,5 megaton lager zijn dan zonder…
PBL en CPB: doorrekening verkiezingsprogramma’s voor bereikbaarheid
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau (CPB) hebben in het rapport ‘Keuzes in Kaart 2013-2017’ de verkiezingsprogramma’s van tien politieke partijen doorgerekend op...
In dit rapport, Kansrijk Mobiliteitsbeleid 2020, maken het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving de mogelijke effecten inzichtelijk van een groot aantal beleidsmaatregelen voor…