Kilometerheffing op drukke wegen in spits gunstig voor welvaart, maar lastig uitvoerbaar
Een kilometerheffing voor personenauto’s alleen op drukke wegen en alleen in de spits, is gunstig voor de welvaart, maar is in de praktijk lastig uitvoerbaar. Een eenvoudiger opgezette spitsheffing...
Emissieramingen luchtverontreinigende stoffen – Rapportage bij de Klimaat- en Energieverkenning 2019
Deze aanvullende rapportage bij het Klimaat- en Energieverkenning rapport van oktober 2019 (KEV 2019) geeft emissieramingen van luchtverontreinigende stoffen tot 2030, uitgaande van het beleid op de…
Maatschappelijke Kosten en Baten prijsbeleid personenauto’s
Een kilometerheffing voor personenauto’s alleen op drukke wegen en alleen in de spits, is gunstig voor de welvaart, maar is in de praktijk lastig uitvoerbaar. Een eenvoudiger opgezette spitsheffing…
In dit rapport, Kansrijk Mobiliteitsbeleid 2020, maken het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving de mogelijke effecten inzichtelijk van een groot aantal beleidsmaatregelen voor…
Het aandeel van jonge vrachtauto’s in de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van vrachtautoparken neemt sterk af dankzij de recente invoering van de euro-6 norm voor uitlaatgasemissies. Dit blijkt uit…
TNO en het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) publiceren jaarlijks cijfers over de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door het wegverkeer in Nederland. Deze cijfers, de ‘emissiefactoren’…
Effecten van prijsbeleid in verkeer en vervoer, kennisoverzicht
Veranderingen van de prijs van brandstof, vliegtickets en openbaar vervoer hebben effect op het mobiliteitsgedrag. Het personenvervoer per openbaar vervoer en per luchtvaart en de vraag naar brandstof…
Verkeer en vervoer in de Referentieraming Energie en Emissies 2010-2020. Broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen
Door het Schoon en Zuinig-beleid dat het kabinet Balkenende IV in november 2007 invoerde, zal de door verkeer en vervoer veroorzaakte CO 2-emissie in 2020 circa 3,5 megaton lager zijn dan zonder…
KOTERPA 2.0: Ramingsmodel voor het personenautopark en zijn gebruik
Met KOTERPA 2.0 kan het PBL de samenstelling van het personenautopark en zijn gebruik naar brandstofsoorten en autoleeftijden ramen. Dit is van belang om de milieueffecten van het personenautoverkeer…
7 politieke partijen hebben hun programma’s voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017 in geconcretiseerde maatregelenpakketten voorgelegd aan het PBL. Het PBL heeft deze maatregelen geanalyseerd…