Effecten omzetting BPM personenauto's in kilometerprijs
Het kabinet heeft eind november 2007 besloten tot de invoering van een kilometerprijs voor het wegverkeer. Het is de bedoeling dat in 2016 een nieuw systeem, Anders Betalen voor Mobiliteit, is…
Beleidsadvies: Effecten van omzetting van de aanschafbelasting op personenauto’s in een kilometerprijs
Als de aanschafbelasting op nieuwe personenauto’s (BPM) zou worden meegenomen in een kilometerprijs, neemt het autogebruik sterker af dan wanneer alleen de motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt omgezet…
Kilometerheffing op drukke wegen in spits gunstig voor welvaart, maar lastig uitvoerbaar
Een kilometerheffing voor personenauto’s alleen op drukke wegen en alleen in de spits, is gunstig voor de welvaart, maar is in de praktijk lastig uitvoerbaar. Een eenvoudiger opgezette spitsheffing...
Vakantiekilometers en hun milieu-effecten zullen spectaculair blijven stijgen. Trendanalyse lange vakantiereizen 1969-2040
Het aantal vakantiekilometers groeit zeer snel en blijkt praktisch immuun voor zaken als stijgende brandstofprijzen, economische recessies en zelfs voor aanslagen zoals 9/11. We gaan vaker en verder…
Milieumonitoring op Europese schaal met behulp van uit teledetectie afgeleide landbedekking. Voortgangsrapport over de toepasbaarheid van NOAA-AVHRR 1-kilometer-gegevens voor landbedekkingskartering op kleine schaal. Eindrapport, deel 1
Het belangrijkste doel van de uitgevoerde studie was om uit te vinden of multi- spectrale en multi-temporele classificatie van AVHRR-satelliet-gegevens een operationele methode op zou kunnen leveren…
Onlangs heeft de Raad voor Verkeer en Waterstaat opnieuw aandacht gevraagd voor de kilometerheffing. Het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) van het RIVM heeft bij de beoordeling van de...
Voordelen van omzetting van BPM in een kilometerprijs wegen niet op tegen nadelen
Als de aanschafbelasting op nieuwe personenauto’s (BPM) zou worden meegenomen in een kilometerprijs, neemt het autogebruik sterker af dan wanneer alleen de motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt omgezet.
Zonder kilometerprijs is de milieuwinst van de Nota Mobiliteit beperkt
Als er geen kilometerprijs wordt ingevoerd dan zijn de milieu-effecten van de Nota Mobiliteit beperkt. In de Nota Mobiliteit is de invoering van een kilometerprijs uitgesteld tot de volgende...
Toelichting op de geraamde ontwikkeling van de ammoniakemissie uit de landbouw tot 2030 en 2035
De ammoniakemissie uit de landbouw zal in 2030 naar verwachting 19 procent lager liggen dan in 2022. Dit blijkt uit ramingen die door Wageningen University & Research (WUR) zijn uitgevoerd voor de…
Geraamde ontwikkelingen in nationale emissies van luchtverontreinigende stoffen 2023
Deze tweejaarlijkse publicatie geeft een beeld van de verwachte toekomstige ontwikkeling in de nationale emissies van luchtverontreinigende stoffen en geeft een overzicht van het verwachte bereik van…