Topsectoren en vergroening: een verkenning van groene ambities
Kan het topsectorenbeleid groener? Het denken hierover is in beweging, binnen én buiten het PBL. Het thema is urgent: in verschillende topsectoren is de milieudruk hoog tot zeer hoog. Met een breed…
Auto’s van de zaak zijn een factor van betekenis als het gaat om vergroening van de Nederlandse personenautomobiliteit. In deze studie is de naar CO 2-uitstoot gedifferentieerde bijtelling geëvalueerd…
Groene waterstof: de praktische uitdagingen tussen droom en werkelijkheid
De transitie naar een klimaatneutraal energiesysteem in 2050 vereist de afbouw van het gebruik van grijze waterstof en de opbouw van het gebruik van groene waterstof. Ondanks veel plannen en…
Vergroenen en verdienen: op zoek naar kansen voor de Nederlandse economie
Wil Nederland een rol van betekenis blijven spelen in de wereldeconomie, dan zal er fors ingezet moeten worden op vergroening. Concurrerende landen om ons heen zijn hier al verder in en richten hun…
De aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2…
Uit de ‘quick assessment’ blijkt dat het maatregelenpakket uit de klimaatbegroting van GroenLinks om broeikasgasemissies te verminderen een reductie van 65 tot 95 Mton CO 2-equivalenten van de…
Op verzoek van GroenLinks heeft het PBL het effect geanalyseerd van een voorstel tot introduceren van een CO 2-heffing in Nederland. Het voorstel betreft een in de tijd oplopende heffing op de CO 2…
Is de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag klaar voor de groene race?
De Metropoolregio Rotterdam – Den Haag (MRDH) werkt aan een strategische economische agenda. Welke opgaven en kansen liggen er in de MRDH vanuit de noodzaak om de economie te vergroenen? Is de MRDH…
Export groene innovaties: veeleisende thuismarkt van belang
Veeleisende gebruikers en klanten in Nederland zijn belangrijk voor Nederlandse bedrijven die groene innovaties willen exporteren. Voor een klein land als Nederland helpt een veeleisende thuismarkt om...
Vergroening van aanschafbelasting voor auto's in de EU
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in 15 EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor tussen 2001 – 2010 gedaald met 1…