Op verzoek van het CDA, D66, GroenLinks, de SP, de PvdA en de ChristenUnie heeft het PBL hun verkiezingsprogramma’s voor de periode 2021-2025 geanalyseerd op effecten voor de leefomgeving. In het…
De vallei des doods voor eco-innovatie in Nederland
Startende innovatieve bedrijven zijn belangrijk voor vernieuwing en groei, maar belanden in Nederland vaak in de zogeheten ‘vallei des doods’. Dit betreft de fase nadat kennis is ontwikkeld, maar…
Topsectoren en vergroening: een verkenning van groene ambities
Kan het topsectorenbeleid groener? Het denken hierover is in beweging, binnen én buiten het PBL. Het thema is urgent: in verschillende topsectoren is de milieudruk hoog tot zeer hoog. Met een breed…
Het landelijk gebied staat weer prominent op de politieke agenda. Hoe zien de politieke ideeën over de toekomst van landbouw en natuur eruit? Wat zijn de consequenties voor het landelijk gebied als…
Om beleid en plannen te kunnen maken, kijken bestuurders vaak naar bevolkingsprognoses. Traditionele prognosekaarten laten zien in welke regio’s de bevolking in 2040 kleiner is dan nu.
Wanneer beleidsmakers de leegstand van kantoren actief willen verminderen, dan kan dat door nieuwbouw te ontmoedigen en onttrekkingen te stimuleren. Volgens de PBL-studie Divergentie op de…
Terugblik What Works School 2024 - Regionale verschillen in transities: kansen en risico’s
Op 10 oktober 2024 kwamen ongeveer 80 mensen die zich bezighouden met strategische vraagstukken op het gebied van regionaal-economische ontwikkeling, samen in Utrecht om in gesprek te gaan over de...
Stedelijke regio’s als motoren van economische groei
Volgens de recente PBL-studie ‘Stedelijke regio’s als motoren van economische groei’ heeft Nederland behoefte aan een nieuwe regionaal economische beleid. Een beleid waarin nationale en regionale…
Het blijft een fascinerende ervaring: als je de grens oversteekt, valt het meteen op aan de bebouwing dat je in België of Duitsland bent. Hoewel landschappelijke en sociaal-economische condities sterk…
Analyse regeerakkoord Rutte-III: Effecten op klimaat en energie
Het door het kabinet Rutte-III voorgestelde emissiedoel van 49% reductie in 2030 past bij de ambitie uit het Parijs-akkoord om de temperatuurstijging te beperken tot ruim onder de 2 graden. De…