Verkeer en vervoer in de Nationale Energieverkenning 2015
Dit achtergronddocument bij de Nationale Energieverkenning (NEV) 2015 beschrijft hoe de projecties daarin tot stand zijn gekomen van het energiegebruik en de emissies van verkeer en vervoer. Ook wordt…
De Drentse natuur in 2040. Vier kijkrichtingen voor de toekomst
Het natuurbeleid is sinds 2010 ingrijpend veranderd. Zo heeft de provincie nieuwe taken gekregen op het gebied van natuur, terwijl ondertussen de financiële middelen onder druk staan. Voor de…
Wat is de toekomst van het Nederlandse landschap? Frank van Dam en Leo Pols gingen in gesprek met Berno Strootman, Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving. Bevlogen vanuit verbazing en…
Verkeer en vervoer in de Referentieraming Energie en Emissies 2010-2020. Broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen
Door het Schoon en Zuinig-beleid dat het kabinet Balkenende IV in november 2007 invoerde, zal de door verkeer en vervoer veroorzaakte CO 2-emissie in 2020 circa 3,5 megaton lager zijn dan zonder…
Ruimtelijkeordeningsbeleid kan bijdragen aan het vergroten van de natuurkwaliteit, en biedt daarmee een mogelijke bijdrage aan de vergemakkelijking van vergunningverlening rondom stikstofuitstoot…
Concentratiekaarten voor grootschalige luchtverontreiniging in Nederland. Rapportage 2009
De grenswaarden voor luchtkwaliteit worden, voor fijn stof na 2011 en voor stikstofdioxide na 2015, mogelijk nog op een klein aantal locaties in Nederland overschreden. Dit is op basis van het…
De betalingsbereidheid van burgers voor agrarisch natuur- en landschapsbeheer
Ruim een kwart van de Nederlandse bevolking is bereid te doneren voor natuur- en landschapsbeheer door agrariërs. Dit blijkt uit een studie van het PBL in samenwerking met het NWO-programma…
Verkenning leren en evalueren transitie landelijk gebied
PBL, VU Athena en WUR bereiden op verzoek van de ministeries van LNV, IenW, BZK en het IPO, de UvW en de VNG een lerende evaluatie van de transitie van het landelijk gebied voor (LETLG). In deze…
Transitie naar schone economie in 2050 vergt scherpere klimaatdoelen voor 2030
Nederland staat een EU-verplichting te wachten om in 2030 broeikasgasemissies die niet onder het Emissiehandelssysteem (ETS) vallen verder terug te dringen. In de Klimaatagenda van het Kabinet is al...
Sectordoelen voor niet-ETS-broeikasgasemissies in 2030
Nederland staat een EU-verplichting te wachten voor de broeikasgasemissies in 2030 die niet onder het Emissiehandelssysteem (ETS) vallen. Waarschijnlijk zal dit weinig extra inspanningen vergen…