SPARK: een nieuw landelijk personenautoparkmodel van PBL en RWS
Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben Rijkswaterstaat en het Planbureau voor de Leefomgeving een nieuw landelijk personenautoparkmodel ontwikkeld, genaamd Strategisch…
Dit rapport beschrijft de uitwerking en verbetering van de indicator ‘risico op vervoersarmoede’. Vervoersarmoede gaat over het niet kunnen komen waar men zou willen komen, waardoor deelname aan…
Risico op vervoersarmoede onder huishoudens in Utrecht en Heerlen
Deze paper beschrijft een gezamenlijk onderzoek van het CBS en het PBL om een eerste aanzet van de indicator ‘risico op vervoersarmoede’ verder uit te werken en te verbeteren. Vervoersarmoede gaat…
In deze studie is de relatie onderzocht tussen regionale kenmerken en het ruimtelijk patroon van de bedrijven in de topsectoren. Kenmerken die bepalend zijn voor het concentratiepatroon van de meeste…
Effecten van prijsbeleid in verkeer en vervoer, kennisoverzicht
Veranderingen van de prijs van brandstof, vliegtickets en openbaar vervoer hebben effect op het mobiliteitsgedrag. Het personenvervoer per openbaar vervoer en per luchtvaart en de vraag naar brandstof…
De aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2…
Kortetermijnramingsmodel voor het bezit en gebruik van personenauto’s in Nederland
Dieselauto’s verdwijnen sneller uit het autopark dan benzineauto’s. Daarom werkt invoering van nieuwe technologie om emissies te reduceren in het dieselautopark sneller door dan in het benzineautopark…
De Werkwijzer Nationale Kosten geeft aanbevelingen voor berekeningen van het nationalekostensaldo bij het PBL. Het doel van de werkwijzer is om de consistentie en transparantie van berekeningen van…
In deze notitie worden actuele ramingen van de omvang, de samenstelling en de gebruikskosten van personenauto’s, bestelauto’s en vrachtwagens in 2030, 2040 en 2050 voor de WLO-scenario’s gepresenteerd…
WLO 2024: Hoe combineren we de klimaattransitie in de mobiliteit met een bruikbare bandbreedte?
Het PBL werkt momenteel aan een nieuwe editie van de scenariostudie WLO (Welvaart en Leefomgeving) die in 2024 gepubliceerd zal worden, en die een belangrijke rol zal spelen in de ex-ante beoordeling…