Auto’s van de zaak zijn een factor van betekenis als het gaat om vergroening van de Nederlandse personenautomobiliteit. In deze studie is de naar CO 2-uitstoot gedifferentieerde bijtelling geëvalueerd…
De energie-investeringsaftrek: free riding binnen de perken
Subsidieregelingen zoals de Energie-Investeringsaftrek zijn niet altijd even effectief omdat er altijd gebruikers zijn die subsidie verkrijgen uit de regeling, maar die ook zonder subsidie wel…
Deze notitie geeft op hoofdlijnen het Wat, Hoe & Wanneer bij de PBL monitor van de eerste Regionale Energie Strategie (RES). De RES is een van de manieren uit het Klimaatakkoord om klimaatdoelen te…
Analyse regeerakkoord Rutte-III: Effecten op klimaat en energie
Het door het kabinet Rutte-III voorgestelde emissiedoel van 49% reductie in 2030 past bij de ambitie uit het Parijs-akkoord om de temperatuurstijging te beperken tot ruim onder de 2 graden. De…
De aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2…
Column Energie Actueel - Kolen meest vervuilend en meest gesteund
Enkele weken geleden verscheen een prachtige studie van Ecofys, CE Delft en andere organisaties waarin voor het eerst een poging wordt gedaan alle financiële overheidsinterventies inzake…
Het geven van de juiste prijsprikkels, soms ook wel ‘milieubeprijzing’ genoemd, vormt een belangrijk onderdeel van beleid dat gericht is op groene groei. Dit rapport verkent de fiscale mogelijkheden…
Achtergronddocument Effecten Ontwerp Klimaatakkoord: Landbouw en Landgebruik
Dit rapport beschrijft de achtergronden bij de PBL-analyse van de effecten van het ontwerp klimaatakkoord voor de sector landbouw en landgebruik. De analyse verkent wat het effect is van de…
Op basis van de klimaatafspraken in Parijs is er op termijn geen plaats meer voor kolen in de elektriciteitsvoorziening. Maar net als Nederland worstelen ook andere Europese landen met de toekomst van…