Milieubelastingen en Groene Groei, Deel II: Evaluatie van belastingen op energie in Nederland vanuit milieuperspectief
Dit deel van de serie over Milieubelastingen en Groene Groei geeft inzicht in de huidige situatie in Nederland wat betreft de voor de schatkist belangrijkste milieubelastingen, de belastingen op de…
Zet energiebelastingen in voor klimaat én verbetering luchtkwaliteit
Fiscaal vergroenen kan goed samengaan met een eenvoudig en robuust belastingstelsel. Daarbij is het verstandig om energiebelastingen niet alleen in te zetten voor een beter klimaat maar ook ter...
Maatschappelijke ontwrichting door overstromingen voorkomen?
In dit rapport wordt verkend wat het begrip groepsrisico inhoudt en hoe het als grondslag kan worden gebruikt voor actualisatie van het beleid inzake overstromingsrisico's, zoals dat momenteel vorm…
Analyse regeerakkoord Rutte-III: Effecten op klimaat en energie
Het door het kabinet Rutte-III voorgestelde emissiedoel van 49% reductie in 2030 past bij de ambitie uit het Parijs-akkoord om de temperatuurstijging te beperken tot ruim onder de 2 graden. De…
Vergroenen en verdienen: op zoek naar kansen voor de Nederlandse economie
Wil Nederland een rol van betekenis blijven spelen in de wereldeconomie, dan zal er fors ingezet moeten worden op vergroening. Concurrerende landen om ons heen zijn hier al verder in en richten hun…
Mogelijke economische gevolgen van herziening Europees emissiehandels-systeem voor Nederland en de EU
De voorstellen van de Europese Commissie voor herziening van het Europese emissiehandels-systeem brengen broeikasgasemissies verder naar beneden. Deze herziening brengt extra kosten met zich mee voor…
Het nieuwe kabinet staat voor grote opgaven op het gebied van de leefomgeving. Er moet een groot aantal nieuwe woningen worden bijgebouwd, om de opwarming van de aarde te beperken moeten er locaties…
Transitie naar schone economie in 2050 vergt scherpere klimaatdoelen voor 2030
Nederland staat een EU-verplichting te wachten om in 2030 broeikasgasemissies die niet onder het Emissiehandelssysteem (ETS) vallen verder terug te dringen. In de Klimaatagenda van het Kabinet is al...
Sectordoelen voor niet-ETS-broeikasgasemissies in 2030
Nederland staat een EU-verplichting te wachten voor de broeikasgasemissies in 2030 die niet onder het Emissiehandelssysteem (ETS) vallen. Waarschijnlijk zal dit weinig extra inspanningen vergen…
Energiesysteem Nederland emissiearm in 2050 dankzij wind, CCS en biomassa
Om klimaatverandering te beperken is een vergaande reductie van de broeikasgasemissies nodig, ook in Nederland. Een emissiereductie van 95% is dan passender bij de doelstellingen uit de overeenkomst...