PBL/CBS regionale bevolkings- en huishoudensprognose 2022
De regionale bevolkings- en huishoudensprognose van 2022 geeft een toekomstbeeld van de ontwikkeling van de bevolking en het aantal huishoudens per gemeente in de periode 2021-2050. Deze informatie is…
Het nieuwe kabinet staat voor grote opgaven op het gebied van de leefomgeving. Er moet een groot aantal nieuwe woningen worden bijgebouwd, om de opwarming van de aarde te beperken moeten er locaties…
Klimaatneutrale mobiliteit in 2050: zitten we op de goede weg of zijn we het spoor bijster?
Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn. In dit paper voor het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2024 laten we zien dat er de afgelopen jaren stappen gezet zijn richting een klimaatneutraal...
Discussies over mobiliteitsvraagstukken en de oplossingen hiervoor weerspiegelen vaak een grote variatie aan opvattingen over reizen, verkeer en (openbaar) vervoer. Aan deze verschillende opvattingen…
Luchtvaart is verantwoordelijk voor een significant deel van de mondiale uitstoot van broeikasgassen. Het huidige Europese beleid stelt voor dat in 2050 70% van de getankte in Europa…
In deze publicatie staat de ‘levensloop’ van huishoudens centraal: de processen die mensen in hun leven doorlopen en welk effect deze hebben op het ontstaan, het ontbinden en het veranderen (van…
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) presenteerde op 24 september 2012 de tweede Balans van de Leefomgeving. Demissionair minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en…
Het waarom van de wijkaanpak in de warmtetransitie
In 2050 moeten alle woningen in Nederland aardgasvrij zijn. Om dat te halen staat een wijkaanpak centraal: woningen moeten niet individueel maar wijk voor wijk worden aangepakt. Maar wat behelst zo’n…
Gebiedsontwikkeling en commerciële vastgoedmarkten
Bouwactiviteiten in de nabijheid van panden die leeg staan, het is een bekend beeld geworden in Nederland. De leegstand van winkels en kantoren is opgelopen tot respectievelijk 8 en 16 procent. Hoe…
Met de kennis van nu; leren van evalueren. Een casestudy: A5 Verlengde Westrandweg
Infrastructurele projecten kosten al gauw vele miljoenen euro's. Om de juiste beslissingen te nemen wordt er daarom vaak vooraf gedegen onderzoek verricht. Achteraf wordt er echter weinig geëvalueerd.