Vier scenario's voor de inrichting van Nederland in 2050
In de Ruimtelijke Verkenning 2023 heeft het PBL scenario’s ontwikkeld voor de inrichting van Nederland in 2050. In dit hoofdrapport worden vier mogelijke ruimtelijke toekomsten gepresenteerd. Dat zijn…
Naar aanleiding van de motie Geurts/Harbers heeft het ministerie van LNV het Planbureau voor de Leefomgeving verzocht om de effecten van een beperking van het ruw-eiwitgehalte in krachtvoer voor…
Nederland kan in 2015 voldoen aan de Europese nitraatnorm voor grondwater. Uitzondering vormt het zuidelijk zandgebied, waar de nitraatconcentratie ruim 30 mg/l te hoog blijft. De kwaliteit van het…
Stikstof- en natuuraanpak in Nederland: feiten, cijfers en consequenties voor de uitvoering van beleid
De stikstofcrisis speelt de afgelopen jaren een grote rol in Nederland en Vlaanderen. Het boek De stikstofcrisis in de Lage Landen nader ontleed: richtlijnen voor een duurzame transitie onder redactie…
Telers, afnemers van producten en leveranciers zijn er onvoldoende in geslaagd om het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen terug te dringen. Er is privaat én publiek beleid nodig dat het…
Volgens de Meststoffenwet ontvangt de Tweede Kamer minstens eens per 5 jaar een verslag over de doeltreffendheid en effecten van de wet in de praktijk. Uit de Evaluatie Meststoffenwet 2016 - die de…
Volgens de Kaderrichtlijn Water (KRW) moet in 2027 overal in Nederland de waterkwaliteit op orde zijn. In het landbouwgebied zijn vooral agrariërs en de waterschappen aan zet. Op dit moment zitten er…
In deze studie licht het PBL toe waarom politieke keuzes nodig zijn als het Rijk de brede welvaart wil behouden of bevorderen in elke regio, en om welk typen keuzes het gaat. Naast inzicht in hoe de…
Ruimte geven aan adaptief en lerend bredewelvaartsbeleid
In deze notitie beschrijft het PBL waar in de beleidspraktijk aandacht voor moet zijn om te komen tot een lerend en adaptief bredewelvaartsbeleid op rijksniveau. De effectiviteit van de rijksinzet…