Het beleid moet niet alleen gericht zijn op het voorkómen van overstromingen, maar ook op het verkleinen van de schade mocht er toch ooit sprake zijn van een overstroming. In ruimtelijke plannen en…
Ten behoeve van de Natuurbalans 2005 is het Nederlandse soortenbeleid geanalyseerd. Daarbij is gekeken naar naar kwetsbare en schadelijke soorten, naar kosten en ingezette menskracht.
Kleinschalige landbouw biedt kansen voor landschap
Hebben boeren geen toekomst? Gemiddeld acht boeren per dag beëindigen hun bedrijf. En van de overblijvende bedrijven is ruim de helft te klein om een volledig inkomen uit agrarische productie te halen…
Het opstellen van een herstelbeleid voor economie en samenleving moet niet wachten tot een nieuw regeerakkoord is afgerond. Dat duurt wellicht maanden en er is nu -gezien de aanhoudende coronacrisis –…
WLO-klimaatscenario’s en de waardering van CO2-uitstoot in MKBA's
De klimaatscenario’s van de Toekomstverkenning Welvaart en Leefomgeving (WLO) hebben gevolgen voor de manier waarop in een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) met CO 2-baten moet worden…
Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder en het gebruik van deze relatief vervuilende auto’s nemen toe. Vooral de recent geïmporteerde ‘oldtimers’ rijden relatief veel kilometers. Dat duidt er…
Op verzoek van het CDA, D66, GroenLinks, de SP, de PvdA en de ChristenUnie heeft het PBL hun verkiezingsprogramma’s voor de periode 2021-2025 geanalyseerd op effecten voor de leefomgeving. In het…
Leidraad Stakeholderparticipatie voor het Milieu- en Natuurplanbureau: Hoofddocument
De Leidraad Stakeholderparticipatie is bedoeld om projectleiders van het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) bij het maken van keuzes voor participatie te ondersteunen en te begeleiden. In dit…
In dit rapport wil het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) het begrip ‘maatschappelijke ontwrichting’ nader belichten. De term komt in meerdere beleidstukken voor, maar wordt nergens precies…
Quick scan milieu-effecten Nota Mobiliteit (PKB-deel 1)
Het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP-RIVM) heeft de milieu-effecten bepaald van een aantal beleidsvoornemens voor het wegverkeer uit de Nota Mobiliteit (PKB-deel 1, september 2004). Daaruit blijkt dat…