Milieubelastingen en Groene Groei, Deel II: Evaluatie van belastingen op energie in Nederland vanuit milieuperspectief
Dit deel van de serie over Milieubelastingen en Groene Groei geeft inzicht in de huidige situatie in Nederland wat betreft de voor de schatkist belangrijkste milieubelastingen, de belastingen op de…
Het geven van de juiste prijsprikkels, soms ook wel ‘milieubeprijzing’ genoemd, vormt een belangrijk onderdeel van beleid dat gericht is op groene groei. Dit rapport verkent de fiscale mogelijkheden…
Ter ondersteuning van het gebiedsgerichte beleid van rijk en provincies in het landelijk gebied zoals dat vorm wordt gegeven in het kader van de Bestuursovereenkomst Gebiedsgerichte Inrichting…
Voor de meeste belastingen geldt dat het beter is als deze zo min mogelijk leiden tot andere beslissingen van marktpartijen. Bij groene belastingen ligt dit anders. De overheid heeft namelijk de taak…
Belastingverschuiving: meer vergroening en minder complexiteit?
In de politiek leeft breed de wens om het belastingstelsel te hervormen. Onderdeel hiervan is de gedachte de belastinggrondslag te verschuiven van ‘arbeid en winst’ naar ‘consumptie en duurzaamheid’…
De aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2…
Beoordeling van milieumaatregelen in het Belastingplan 2008
Het MNP heeft op verzoek van de ministeries van VROM en Financiën de in het Belastingplan 2008 opgenomen beleidsplannen op hun CO 2-effecten beoordeeld. Het gaat onder andere om maatregelen in de…
Fiscale vergroening: uitdagingen voor de belastingen op energie
Fiscaal vergroenen kan goed samengaan met een eenvoudig en robuust belastingstelsel. De uitdaging bij het (verder) vergroenen van het Nederlandse belastingstelsel is om een evenwichtige en ook op…
Belastingkortingen voor zuinige auto’s: afwegingen voor fiscaal beleid
Sinds 2006 heeft de Nederlandse overheid de belastingen voor auto’s in toenemende mate afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot. Begin 2014 is begonnen met de voorbereiding van de Autobrief 2.0, waarin…
Beleidsadvies: Effecten van omzetting van de aanschafbelasting op personenauto’s in een kilometerprijs
Als de aanschafbelasting op nieuwe personenauto’s (BPM) zou worden meegenomen in een kilometerprijs, neemt het autogebruik sterker af dan wanneer alleen de motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt omgezet…