Toelichting op de landsdekkende maatregelkaart deelstroomgebiedsvisies; evaluatie deelstroomgebiedsvisies, deelrapport 1
De uniforme landsdekkende kaart van maatregelen die is afgeleid uit de deelstroomgebiedsvisies, vormt een bruikbare basis voor verdere analyse en evaluatie. De deelstroomgebiedsvisies zijn zeer divers…
Hoe verhouden water, klimaat en conflict zich tot elkaar in een onzekere toekomst?
Door groei van de bevolking en van de economie en door de klimaatverandering zullen de watercondities in de wereld naar verwachting sterk veranderen. Deze veranderingen zijn niet alleen fysiek, maar…
Stem de Europese klimaat- en energiebeleidsinstrumenten goed op elkaar af
Bedrijven die veel CO 2 uitstoten zijn verplicht om daar emissierechten voor in te leveren, maar de prijzen van die rechten zijn sterk gedaald. Daarmee is de kans dat bedrijven overstappen op minder…
Overheden en bedrijven kunnen van elkaar leren bij duurzaamheidsrapportages
In de afgelopen 20 jaar is het voor veel grote bedrijven gebruikelijk geworden om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen, deels omdat ze daartoe verplicht zijn. Deze informatie wordt in toenemende...
Sinds 2019 werken dertig Nederlandse regio’s aan Regionale Energiestrategieën (RES’en). Het PBL monitort de voortgang van de RES’en. Dit doen we op verzoek van het ministerie van Klimaat en Groene…
Monitor RES: snelle groei zon en wind op land, maar ‘pijplijn’ met nieuwe plannen droogt op
Het vermogen van wind- en zonneparken is het afgelopen jaar snel gegroeid. Daarmee is de verwachte stroomopwekking in 2030 door bestaande wind- en zonneparken op land 17 procent hoger dan vorig jaar...
Vesta ruimtelijk energiemodel voor de gebouwde omgeving - Data en Methoden
Het ruimtelijk energiemodel Vesta berekent het energiegebruik en de CO 2-uitstoot van de gebouwde omgeving (onder andere woningen, kantoren, winkels en ziekenhuizen) en de glastuinbouw voor de periode…
Vier scenario's voor de inrichting van Nederland in 2050
In de Ruimtelijke Verkenning 2023 heeft het PBL scenario’s ontwikkeld voor de inrichting van Nederland in 2050. In dit hoofdrapport worden vier mogelijke ruimtelijke toekomsten gepresenteerd. Dat zijn…
Provincies liggen niet op schema om het Natuurnetwerk op tijd af te ronden in 2027. Afronding is belangrijk omdat maatregelen voor natuurherstel vaak pas genomen kunnen worden als alle grond…
De provincies pakken de ontwikkeling en uitvoering van het natuurbeleid voor het realiseren van de biodiversiteitsdoelen voortvarend op. Het Rijk en de provincies kunnen de betrokkenheid bij het…