Op verzoek van de minister van Economische Zaken en Klimaat heeft het PBL een aantal varianten doorgerekend van een voorstel voor het invoeren van een CO 2-heffing voor de industrie in combinatie met…
Op verzoek van de Partij van de Arbeid heeft het PBL het effect geanalyseerd van een voorstel tot introduceren van een CO 2-heffing in Nederland. Het voorstel betreft een in de tijd oplopende heffing…
In juni 2019 heeft het PBL op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat een analyse uitgevoerd van de effecten van een kabinetsvoorstel voor een CO 2-heffing voor de industrie. In…
Op verzoek van GroenLinks heeft het PBL het effect geanalyseerd van een voorstel tot introduceren van een CO 2-heffing in Nederland. Het voorstel betreft een in de tijd oplopende heffing op de CO 2…
Europese importheffing op CO2 effectief tegen weglek
In de studie “Europese importheffing op CO 2 effectief tegen weglek” concluderen PBL en CPB dat de Europese CO 2-importheffing op producten van buiten de EU, die vanaf 2026 geleidelijk in werking zal…
Op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Ministerie van Financiën heeft het PBL geanalyseerd welk tarief voor de CO 2-heffing industrie nodig zou zijn om het huidige…
Het PBL heeft in dit rapport geanalyseerd wat het effect is van de verhoging van het tarief van de CO 2-heffing industrie op de broeikasgasemissies van bedrijven die onder deze heffing vallen. Met het…
Kilometerheffing op drukke wegen in spits gunstig voor welvaart, maar lastig uitvoerbaar
Een kilometerheffing voor personenauto’s alleen op drukke wegen en alleen in de spits, is gunstig voor de welvaart, maar is in de praktijk lastig uitvoerbaar. Een eenvoudiger opgezette spitsheffing...
CO 2-beprijzing is een belangrijk element geworden in de Klimaatakkoord-discussie, zowel in de voorstellen van GroenLinks en de PvdA als in de plannen van het kabinet. De mogelijke emissiereductie van...