Veel consumenten willen hun consumptie best verduurzamen, maar verbinden daaraan wel de voorwaarde dat andere consumenten dat ook doen. Zij zouden zich namelijk 'gekke Henkie' voelen als zij meer geld…
Bevolkingsontwikkelingen hebben een zeer belangrijke rol gespeeld bij het functioneren van het natuurlijk systeem. De hoge bevolkingsgroei in de afgelopen eeuw heeft geleid tot een hoge druk op het…
Scenario’s voor stedelijke ontwikkeling, infrastructuur en mobiliteit
In het kader van de Ruimtelijke Verkenning 2019 heeft het PBL vier langetermijnscenario’s gemaakt over stedelijke ontwikkeling, infrastructuur en mobiliteit. Deze scenario’s maken verschillende…
Interactie met complexe systemen: modellen en spellen voor een duurzame economie
In de laatste decennia is het raakvlak tussen wetenschap en beleid belangrijker en complexer geworden. In dit rapport zoeken we nieuwe wegen om de economische en milieukundige theorieen en modellen…
Hoe verandert de ruimte? Hoe verandert het gebruik van de ruimte? Hoe veranderen de ideaalbeelden van de ruimte? En hoe verandert de identiteit van de gebruiker van de ruimte?
Onzekerheid en RIVM's Milieu Verkenningen: Documentatie van een leerproces
Politiek, beleid en maatschappij vragen steeds meer om inzicht in de robuustheid van toekomstverkenningen. Dit rapport beschrijft wat het RIVM in samenwerking met ICIS (Universiteit van Maastricht) de…
In dit methoderapport wordt de operationalisering van de in de Duurzaamheidsverkenning gebruikte methode ('DV-methode') beschreven en bediscussieerd. Het rapport signaleert mogelijke verbeterpunten en…
Beschrijving van enkele werelddekkende modellen voor scenariostudies naar milieu-aspecten van duurzame ontwikkeling
Zestien werelddekkende modellen worden in dit rapport beschreven. Het rapport belicht de bruikbaarheid voor scenariostudies naar milieu-aspecten van duurzame ontwikkeling. Onder meer is gelet op…
Duurzaam verkeer en vervoer: implementatie en consequenties voor Nederland voor 2030
In het rapport wordt een referentiescenario ('business-as-usual scenario') en drie scenario's beschreven die voldoen aan de criteria die binnen het OECD-project 'Environmentally Sustainable Transport'…