Relatief grootste milieuwinst bij belasting op restafval of afvalverbranding
Een belasting op restafval van huishoudens en bedrijven of een belasting op het verbranden van afval zijn de vormen van afvalbelasting die de meeste milieuwinst opleveren. Beide opties kunnen ook...
Het PBL heeft op verzoek van het ministerie van Financiën diverse opties voor een afvalstoffenbelasting geanalyseerd, die 100 miljoen euro moeten opleveren én een vergroenend effect hebben. Een…
Kalibratie en validatie van de LeefOmgevingsVerkenner
De LeefOmgevingsVerkenner in LUMOS is een dynamisch landgebruiksmodel voor Nederland. Het model bestaat uit twee geïntegreerde modules die op een verschillend ruimtelijk schaalniveau opereren. Op…
Temperature increase of 21st century mitigation scenarios
Zelfs het meest ambitieuze beleid om broeikasgasemissies terug te dringen zal er niet inslagen klimaatverandering te voorkomen. De samenleving zal daarom plannen moeten maken hoe om te gaan met…
Analyse van onzekerheden in de verkeerskundige en wagenparkeffecten van de eerste stap Anders Betalen voor Mobiliteit
Het MNP heeft met het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) op verzoek van het interdepartementale projectteam Anders Betalen voor Mobiliteit een analyse verricht naar de onzekerheden in…
Evaluation of the Copenhagen Accord: Chances and risks for the 2°C climate goal
Het Kopenhagen Akkoord blijkt wezenlijk bij te dragen aan de doelstelling om de opwarming van de aarde tot twee graden te beperken. Sinds de klimaattop hebben landen toezeggingen gedaan om hun…
Voorbij 2015: lange-termijn ontwikkelingen en de Millennium Ontwikkelingsdoelstellingen
Meer dan één miljard mensen leven in armoede, hebben niet voldoende voedsel, en hebben geen veilig drinkwater en schone energie. De millennium ontwikkelingsdoelstellingen (MDG) zijn vastgesteld om…
Voortgangsrapportage Evaluatie SaneringsUrgentieSystematiek; Knelpuntenanalyse en verkenning oplossingsrichtingen
De 'SaneringsUrgentieSystematiek' (SUS) is in 1994 ontwikkeld om de urgentie van ernstige gevallen van bodemverontreiniging te bepalen. De methode is gebaseerd op risico's voor de mens, voor…
Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode...
Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode…