Klimaatdoel 2030 raakt uit zicht; extra beleid met snel effect nodig
Het is heel erg onwaarschijnlijk dat Nederland het wettelijke klimaatdoel van 55 procent emissiereductie in 2030 haalt. Met het huidige uitgewerkte beleid (‘vastgesteld en voorgenomen’) liggen we op...
Belangrijk om passend model te kiezen om energiebesparing door woningisolatie te berekenen
Om de Nederlandse gebouwde omgeving klimaatneutraal te maken, wordt sterk ingezet op isolatie. Het is daarbij belangrijk om een realistisch beeld te hebben; hoeveel energiebesparing levert isolatie op...
Planbureaus: ‘Kabinet kiest voor brede welvaart hier en nu ten koste van later’
In de uitwerking van plannen van het nieuwe kabinet is beperkt aandacht voor de lange termijn. Deze gaat voornamelijk uit naar prioriteiten hier en nu zoals de bestrijding van armoede en het behoud...
Betaalbaarheid en kostenverdeling belangrijkste pijnpunten aardgasvrijbeleid
De overstap naar aardgasvrij verwarmen van huizen voor 2050 zorgt bij burgers voor onzekerheid. Waar komen warmtenetten en wie wordt de eigenaar? Laat de gemeente burgers wel meedenken over...
Klimaatonderzoeker die uiteenlopende disciplines samenbrengt
Spinozalaureaat Detlef van Vuuren: “Laat de toekomst niet alleen duurzaam zijn, maar ook rechtvaardig” De “broeikasboekhouder van de wereld”, zo omschreef de Volkskrant hem al eens. Geen onterechte...
Hitte, droogte en wateroverlast: gevolgen klimaatverandering vragen om versneld beleid
Het Nederlandse klimaat verandert in hoog tempo. Dit gaat gepaard met toenemende temperaturen en hittegolven, zware buien en droogteperiodes. Het PBL-rapport Klimaatrisico’s in Nederland laat zien dat...
CO2-heffing aan buitengrens vermindert weglek industrie
Vanaf 2026 introduceert de EU geleidelijk een CO 2-importheffing aan de buitengrens (CBAM), om verplaatsing van CO 2-uitstoot naar buiten de EU tegen te gaan. CBAM vermindert deze CO 2-weglek met...
Ook controversiële opties nodig voor klimaatneutraal Nederland in 2050
Het is technisch haalbaar: Nederland klimaatneutraal in 2050, inclusief de hier getankte bunkerbrandstof voor lucht- en zeescheepvaart. In nieuw onderzoek rekent het PBL ruim dertig techno-economische...
Fors hogere CO2-heffing industrie reduceert emissies met enkele megatonnen; maatwerkafspraken lijken geschikter
Hoeveel emissiereductie mag in 2030 verwacht worden van een hogere CO 2-heffing voor de industrie? Die vraag hebben de ministeries van Financiën en EZK aan het PBL gesteld. Als op tijd is voldaan aan...
Subsidievoorstellen Klimaatfonds lijken overwegend doelmatig en evenwichtig
In het Meerjarenprogramma 2025 zijn tientallen subsidievoorstellen uit het Klimaatfonds opgenomen. Die lijken grotendeels doelmatig en in overeenstemming met de visie op het energiesysteem voor de...