Topsectoren en vergroening: een verkenning van groene ambities
Kan het topsectorenbeleid groener? Het denken hierover is in beweging, binnen én buiten het PBL. Het thema is urgent: in verschillende topsectoren is de milieudruk hoog tot zeer hoog. Met een breed…
Vergroenen en verdienen: op zoek naar kansen voor de Nederlandse economie
Wil Nederland een rol van betekenis blijven spelen in de wereldeconomie, dan zal er fors ingezet moeten worden op vergroening. Concurrerende landen om ons heen zijn hier al verder in en richten hun…
De aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2…
Is de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag klaar voor de groene race?
De Metropoolregio Rotterdam – Den Haag (MRDH) werkt aan een strategische economische agenda. Welke opgaven en kansen liggen er in de MRDH vanuit de noodzaak om de economie te vergroenen? Is de MRDH…
Export groene innovaties: veeleisende thuismarkt van belang
Veeleisende gebruikers en klanten in Nederland zijn belangrijk voor Nederlandse bedrijven die groene innovaties willen exporteren. Voor een klein land als Nederland helpt een veeleisende thuismarkt om...
Vergroening van aanschafbelasting voor auto's in de EU
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in 15 EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor tussen 2001 – 2010 gedaald met 1…
Vergroening van het Nederlandse wagenpark: de rol van de gedifferentieerde BPM
Sinds 2006 zijn de autobelastingen in Nederland steeds meer afhankelijk geworden van de CO 2-uitstoot van de auto. In 2010 is een nieuw belastingsysteem voor de Belastingen op personenauto's en…
Onlangs verscheen het PBL-signalenrapport Vergroenen en Verdienen: op zoek naar kansen voor de Nederlandse economie. Op 18 december aanstaande organiseert het PBL een middagbijeenkomst rond dit thema.
De mate waarin mensen de omgeving van de infrastructuur waarderen, verschilt per gebruikersgroep. Bewoners, recreanten en treinreizigers zijn het meest tevreden met de omgeving van infrastructuur...
Gebrek aan durfkapitaal breekt groene start-ups op
Startende bedrijven die groene innovaties op de markt willen brengen, lopen vaker dan elders in Europa tegen financieringsproblemen aan. Met name in de opstartfase is er te weinig durfkapitaal...