Op 22 november 2023 vinden de vervroegde Tweede Kamerverkiezingen plaats. Het PBL heeft politieke partijen aangeboden om hun verkiezingsprogramma’s te laten analyseren op effecten op de leefomgeving…
Methoden om Nederlandse scheepvaartemissies te schatten
Een goede schatting van scheepvaartemissies is essentieel bij het in kaart brengen van de effecten door scheepvaart op luchtkwaliteit en gezondheid in havensteden en kustgebieden. In Nederland is…
Voortgang stikstofbronmaatregelen en verwachte effecten in 2030
Dit rapport is een achtergrondrapport bij het syntheserapport Monitoring en Evaluatie van het programma Stikstofreductie en Natuurverbetering. Dit achtergrondrapport beschrijft de voortgang van de…
Verkeer en vervoer in de Nationale Energieverkenning 2016
In dit achtergronddocument bij de Nationale Energieverkenning (NEV) 2016 worden voor de sector verkeer en vervoer de belangrijkste wijzigingen beschreven van de aanpak en de resultaten in de NEV 2016…
Verkeersemissies van elementair koolstof (EC) en organisch koolstof (OC) en de bijdrage aan de stedelijke achtergrond van PM2.5 en PM10
De bijdrage van koolstofverbindingen aan fijn stof in stadslucht is groter dan in de lucht daarbuiten. Uit onderzoek is gebleken dat dit het gevolg is van verkeersemissies. Jaargemiddeld is de toename…
Scenario’s voor stedelijke ontwikkeling, infrastructuur en mobiliteit
In het kader van de Ruimtelijke Verkenning 2019 heeft het PBL vier langetermijnscenario’s gemaakt over stedelijke ontwikkeling, infrastructuur en mobiliteit. Deze scenario’s maken verschillende…
Luchtvaart is verantwoordelijk voor een significant deel van de mondiale uitstoot van broeikasgassen. Het huidige Europese beleid stelt voor dat in 2050 70% van de getankte in Europa…
De transitie naar een klimaatneutrale zeescheepvaart vereist een grote inzet van hernieuwbare brandstoffen. Welke brandstoffen dit zijn, valt nog niet te zeggen. De energietransitie in de…
Verkeer en vervoer in de Nationale Energieverkenning 2015
Dit achtergronddocument bij de Nationale Energieverkenning (NEV) 2015 beschrijft hoe de projecties daarin tot stand zijn gekomen van het energiegebruik en de emissies van verkeer en vervoer. Ook wordt…
Verkeer en vervoer in de Referentieraming Energie en Emissies 2010-2020. Broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen
Door het Schoon en Zuinig-beleid dat het kabinet Balkenende IV in november 2007 invoerde, zal de door verkeer en vervoer veroorzaakte CO 2-emissie in 2020 circa 3,5 megaton lager zijn dan zonder…