Waarom de energietransitie van de woningsector niet opschiet
De woningsector kent een grote milieudruk. Dit geldt in het bijzonder voor energieverbruik en daarmee de uitstoot van broeikasgasemissies. Juist omdat de milieudruk van deze sector zo groot is…
De Europese Commissie (EC) heeft in 2013 een voorstel uitgebracht voor het verder verbeteren van de luchtkwaliteit door emissiereductieverplichtingen per EU-lidstaat te stellen voor…
Het waarom van de wijkaanpak in de warmtetransitie
In 2050 moeten alle woningen in Nederland aardgasvrij zijn. Om dat te halen staat een wijkaanpak centraal: woningen moeten niet individueel maar wijk voor wijk worden aangepakt. Maar wat behelst zo’n…
WLO-klimaatscenario’s en de waardering van CO2-uitstoot in MKBA's
De klimaatscenario’s van de Toekomstverkenning Welvaart en Leefomgeving (WLO) hebben gevolgen voor de manier waarop in een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) met CO 2-baten moet worden…
Milieueffecten van verhoging autobelastingen uit Begrotingsakkoord 2014 verwaarloosbaar
De milieuwinst van de verhoging van de autobelastingen uit de Begrotingsafspraken 2014 is verwaarloosbaar. Dit blijkt uit onderzoek dat het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) op verzoek van het…
Column Energie Actueel - Waarom hebben Nederlandse energiecoöperaties zo weinig windenergie gerealiseerd?
Begin 2014 heeft Nederland 110 coöperaties die zich inzetten voor een verduurzaming van de energievoorziening en waarvan burgers de belangrijkste initiatiefnemers en dragers zijn. In 2013 groeide hun…
Overschrijdingen NO2-grenswaarde deels gevolg van tegenvallende verkeersemissies
Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw gelden zogeheten Euro-normen voor personenauto’s en vrachtwagens om de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen te verminderen. Uit nationaal en…
Blog Energiepodium - Tijd waarin we zonder oliebeleid kunnen, is voorbij
In 2000 was ons aandeel van olie in het primair energieverbruik gelijk aan het Europese gemiddelde. In 2015 was het bij ons licht gestegen tot 38 procent, in 2030 zal het zonder nieuw beleid tot 43…
De waardering voor elektrische auto’s is de afgelopen 4 jaar toegenomen. Dat geldt voor zowel zakelijk rijders als particuliere autokopers. De consument raakt meer bekend en vertrouwd met elektrisch...
De milieuwinst van de verhoging van de autobelastingen uit de Begrotingsafspraken 2014 is verwaarloosbaar. Dit blijkt uit onderzoek dat het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) op verzoek van het...