Gebiedsontwikkeling en commerciële vastgoedmarkten
Bouwactiviteiten in de nabijheid van panden die leeg staan, het is een bekend beeld geworden in Nederland. De leegstand van winkels en kantoren is opgelopen tot respectievelijk 8 en 16 procent. Hoe…
Grote gemeenten goed voor driekwart van bevolkingsgroei tot 2025
Tussen 2012 en 2025 groeit de bevolking van Nederland met rond 650 duizend tot 17,4 miljoen inwoners. Bijna driekwart van deze groei vindt plaats in de 27 grote gemeenten die in 2012 100 duizend of...
Elektrisch rijden goed voor milieu en leefomgeving, maar wel duur
Als alle personenauto’s in Nederland op elektriciteit zouden rijden, verbetert het milieu en de leefomgeving vooral in de steden, met name door minder CO2-uitstoot en geluidshinder. Ook wordt ons land...
Naar een meer circulaire energietransitie met uitgebreide producentenverantwoordelijkheid
Om de transitie van fossiele naar hernieuwbare energie te realiseren zijn producten nodig zoals zonnepanelen, windmolens en elektrische auto’s die door batterijen worden aangedreven. De snelle groei…
Klimaatneutrale mobiliteit in 2050: zitten we op de goede weg of zijn we het spoor bijster?
Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn. In dit paper voor het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2024 laten we zien dat er de afgelopen jaren stappen gezet zijn richting een klimaatneutraal...
Terugblik op Nacht van de Leefomgeving: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?'
We kijken terug op een boeiende en enerverende Nacht van de Leefomgeving op 14 november. Onze vraag was: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?' We gingen op jacht naar de grootste beren op de...
Effecten van prijsbeleid in verkeer en vervoer, kennisoverzicht
Veranderingen van de prijs van brandstof, vliegtickets en openbaar vervoer hebben effect op het mobiliteitsgedrag. Het personenvervoer per openbaar vervoer en per luchtvaart en de vraag naar brandstof…
Het personen- en goederenvervoer blijft de komende decennia toenemen, maar minder dan voorheen. Uitbreiding van het wegennet is slechts rendabel als de files substantieel toenemen. Uitbreiding van het…
Hoe staat het met de concurrentiekracht van Nederland? Verbetert de bereikbaarheid? Is de omgeving leefbaar en veilig? De Monitor Infrastructuur en Ruimte laat zien in hoeverre deze doelen uit de…
Gezondheidsachterstanden: kijk ook eens naar de ruimtelijke uitsortering van mensen en voorzieningen
De gezondheidsverschillen tussen laag- en hoogopgeleiden mensen in Nederland zijn groot en hardnekkig: ondanks decennia aan beleid leven laagopgeleiden gemiddeld zeven jaar korter en krijgen zij tot…