Actieve ouderen kunnen bijdrage leveren aan ruimtelijke opgaven
De nieuwe generatie ouderen is gemiddeld vitaler, hoger opgeleid, en welvarender dan de ouderen van voorheen. Daardoor gedragen zij zich niet alleen anders dan de werkenden, maar ook anders dan de…
Brede Welvaart in beleid – aflevering 1: regionaal beleid en mobiliteit
De bijeenkomst ‘Brede welvaart in beleid – regionaal beleid en mobiliteit’ bevatte presentaties van onze onderzoekers Anet Weterings en Daniëlle Snellen, met een reflectie hierop van Joks Janssen...
‘Oudere ouderen’ gaan vooral het platteland problemen opleveren
Nederland staat aan de vooravond van een dubbele vergrijzing. Het aandeel 65-plussers in de Nederlandse bevolking neemt naar verwachting toe van 16% in 2012 tot 25% in 2040, en daarbinnen stijgt...
Naar een meer circulaire energietransitie met uitgebreide producentenverantwoordelijkheid
Om de transitie van fossiele naar hernieuwbare energie te realiseren zijn producten nodig zoals zonnepanelen, windmolens en elektrische auto’s die door batterijen worden aangedreven. De snelle groei…
Mobiliteit en elektriciteit in het digitale tijdperk, Publieke waarden onder spanning
Een van de domeinen waar digitalisering zich onmiskenbaar doet gelden is de infrastructuur. In dit signalenrapport verkent het PBL de gevolgen. Aan het eind biedt het PBL 7 handvatten waarmee overheid…
Gebiedsontwikkeling en commerciële vastgoedmarkten
Bouwactiviteiten in de nabijheid van panden die leeg staan, het is een bekend beeld geworden in Nederland. De leegstand van winkels en kantoren is opgelopen tot respectievelijk 8 en 16 procent. Hoe…
De binnenvaart staat aan het begin van een transitie naar klimaatneutraal. Momenteel worden er veel verschillende technologieën ontwikkeld, zoals batterij-elektrisch en waterstof. Deze oplossingen…
Elektrisch rijden in 2050: gevolgen voor de leefomgeving
De ambitie van het kabinet-Rutte I was dat er in 2025 een miljoen auto’s op elektriciteit rijden in Nederland. Hiermee wilde het kabinet de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen en een…
De transitie naar klimaatneutraal wegverkeer vereist een aanzienlijke versnelling van de adoptie van nulemissievoertuigen, inzet van hernieuwbare brandstoffen en verandering van gedrag. Ondanks dat…
Kortetermijnraming voor emissies en energie in 2020
De kortetermijnraming (KTR) geeft inzicht in de verwachte ontwikkelingen in relatie tot de drie belangrijkste klimaat- en energiedoelen van Nederland in 2020. Deze raming is opgesteld op verzoek van…