De discontovoet voor natuur, de relatieve prijsstijging voor ecosysteemdiensten
In 2015 adviseerde de werkgroep discontovoet dat natuureffecten zwaarder moeten worden meegewogen in maatschappelijke kosten-baten analyses (MKBA’s). In deze beleidsbrief geeft het PBL een…
Vier scenario's voor de inrichting van Nederland in 2050
In de Ruimtelijke Verkenning 2023 heeft het PBL scenario’s ontwikkeld voor de inrichting van Nederland in 2050. In dit hoofdrapport worden vier mogelijke ruimtelijke toekomsten gepresenteerd. Dat zijn…
De provincies pakken de ontwikkeling en uitvoering van het natuurbeleid voor het realiseren van de biodiversiteitsdoelen voortvarend op. Het Rijk en de provincies kunnen de betrokkenheid bij het…
Provincies liggen niet op schema om het Natuurnetwerk op tijd af te ronden in 2027. Afronding is belangrijk omdat maatregelen voor natuurherstel vaak pas genomen kunnen worden als alle grond…
Nederland heeft in nieuwe ‘stroomgebiedbeheer-plannen’ voor de periode 2016-2021 vastgelegd welke maatregelen het wil nemen om de ecologische einddoelen te halen die het zich heeft gesteld binnen de…
De provincies Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant streven naar een delta die economisch vitaal, ecologisch veerkrachtig, klimaatbestendig en veilig is en blijft in de toekomst. Op korte termijn…
Stuurfactoren voor de ecologische kwaliteit van regionaal oppervlaktewater.
Dit rapport geeft aan hoe ecologische kwaliteit van oppervlaktewater verbeterd kan worden door variabelen als totaal stikstof, totaal fosfor of zuurstofgehalte aan te passen. Ook de invloed van…
Circulaire economie, de fysieke omgeving en omgevingsbeleid
Dit onderzoek gaat over relaties tussen de circulaire economie, de fysieke omgeving en omgevingsbeleid. De verandering van de traditionele lineaire economie (met take-make-waste) naar een circulaire…
Er doen verschillende theorieën de ronde over de financiële inschattingen die overheden maken rond locatie- en gebiedsontwikkeling. Door sommigen wordt gesteld dat overheden – met name bij grote…
Quickscan van denkrichtingen voor herbezinning op het mestbeleid
In het traject Herbezinning Mestbeleid zijn door een werkgroep onder regie van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vijf denkrichtingen geformuleerd voor het toekomstig mestbeleid…