Topsectoren en vergroening: een verkenning van groene ambities
Kan het topsectorenbeleid groener? Het denken hierover is in beweging, binnen én buiten het PBL. Het thema is urgent: in verschillende topsectoren is de milieudruk hoog tot zeer hoog. Met een breed…
Auto’s van de zaak zijn een factor van betekenis als het gaat om vergroening van de Nederlandse personenautomobiliteit. In deze studie is de naar CO 2-uitstoot gedifferentieerde bijtelling geëvalueerd…
De werkgelegenheidseffecten van fiscale vergroening
Fiscale vergroening is een verschuiving van de belastingdruk naar milieuvervuilende grondslagen. Van fiscale vergroening wordt vaak meer verwacht dan alleen minder milieuvervuiling; groene belastingen…
Het aandeel hernieuwbare energie in de wereldwijde energievoorziening neemt snel toe. Maar tegelijk gaan de investeringen in fossiele energie door en blijft de mondiale vraag naar energie groeien. Aan…
Vergroening van de economie draagt bij aan de versterking van de economische structuur van Nederland en kan tegelijkertijd ook geld voor de begroting opleveren. In dit artikel gaat het Planbureau voor…
Het geven van de juiste prijsprikkels, soms ook wel ‘milieubeprijzing’ genoemd, vormt een belangrijk onderdeel van beleid dat gericht is op groene groei. Dit rapport verkent de fiscale mogelijkheden…
Vergroenen en verdienen: op zoek naar kansen voor de Nederlandse economie
Wil Nederland een rol van betekenis blijven spelen in de wereldeconomie, dan zal er fors ingezet moeten worden op vergroening. Concurrerende landen om ons heen zijn hier al verder in en richten hun…
Voorwaarden voor vergroening van de economie in Nederland
Vergroening van de economie is een grote en noodzakelijke opgave voor Nederland. Efficiënter omgaan met energie, grondstoffen en natuurlijke hulpbronnen kan de structuur van de Nederlandse economie…
Het kabinet Rutte II heeft de ambitie om groen te groeien. Om dat voor elkaar te krijgen, is het raadzaam het bestaande beleid specifiek te richten op groene innovatie. Daarbij gaat het zowel om R&D…
De aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2…