Keuzes in Kaart 2011-2015 - effecten van negen verkiezingsprogramma’s op economie en milieu
Op verzoek van negen politieke partijen hebben het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de effecten van de verkiezingsprogramma’s op economie en milieu in beeld…
Het landelijk gebied staat weer prominent op de politieke agenda. Hoe zien de politieke ideeën over de toekomst van landbouw en natuur eruit? Wat zijn de consequenties voor het landelijk gebied als…
Nadere analyse burgerinitiatief leidt niet tot andere uitkomsten
Het burgerinitiatief “Boeren met toekomst’ van Milieudefensie heeft, met uitzondering van dierenwelzijn, relatief beperkte gevolgen voor de maatschappelijke effecten van de intensieve veehouderij. Dit…
Model Effectiviteit Instrumenten-Energiebesparing Industrie (MEI-Energie)
Het rapport beschrijft het rekenkundig onderzoeksmodel 'Model Effectiviteit Instrumenten Energiebesparing Industrie (MEI-Energie)'. Dit model brengt de energiebesparing door industriële sectoren, aan…
Grote aanpassingen in het energiesysteem zullen ingrijpende consequenties hebben voor de huidige ruimtelijke structuur van de energiesector en op de ruimtelijke inrichting ervan in Nederland. Naast de…
Analyse van de milieu- en natuureffecten van het regeerakkoord
Op verzoek van de minister van Infrastructuur en Milieu heeft het PBL de effecten van het Regeerakkoord VVD-PvdA geanalyseerd. De analyse is partieel, voorlopig en indicatief van aard. Deze analyse…
In april 2004 is de Nota Ruimte van het Ministerie van VROM verschenen. Het ministerie van VROM heeft aan de planbureaus (CPB, SCP, RPB en MNP) gevraagd om te bepalen wat de effecten van deze nieuwe…
Beleidsadvies: Effecten van omzetting van de aanschafbelasting op personenauto’s in een kilometerprijs
Als de aanschafbelasting op nieuwe personenauto’s (BPM) zou worden meegenomen in een kilometerprijs, neemt het autogebruik sterker af dan wanneer alleen de motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt omgezet…
Effecten omzetting BPM personenauto's in kilometerprijs
Het kabinet heeft eind november 2007 besloten tot de invoering van een kilometerprijs voor het wegverkeer. Het is de bedoeling dat in 2016 een nieuw systeem, Anders Betalen voor Mobiliteit, is…
Gebiedsontwikkeling kost veel geld. Over de financiële (on)haalbaarheid van locatie- en gebiedsontwikkeling wordt veel geschreven en gesproken. Een empirische basis voor die beweringen is er tot nu…