De sector verkeer en vervoer moet aanzienlijk minder broeikasgas uitstoten om de Nederlandse klimaatdoelen te halen. Voor het personenautoverkeer zijn de oplossingsrichtingen veelvuldig onderzocht…
Actualisatie sociaaleconomische invoergegevens verkeers- en vervoersmodellen
Het PBL heeft op verzoek van het ministerie van IenM (Infrastructuur en Milieu) een nieuwe regionale verdeling gemaakt van scenariocijfers voor bevolking, huishoudens en het aantal banen voor 2020…
Wat betekent regeerakkoord voor klimaatbeleid? Een vergelijking met verkiezingsprogramma's
Het Regeerakkoord geeft aan te streven naar een volledig duurzame energievoorziening in 2050, maar mist nog de concreetheid om te kunnen spreken van een krachtig klimaatbeleid. Het belooft wel een…
Economische effecten van CO2-beprijzing: varianten vergeleken
De wenselijkheid van extra beprijzing van CO 2-emissies in Nederland is onderwerp van debat; economen zien effectief en efficiënt klimaatbeleid, tegenstanders vrezen sluiting van bedrijven in de…
Berekende ammoniakconcentraties in Nederland vergeleken met de intensiveringsmetingen met passieve samplers
Gedurende een jaar (september 2000-september 2001) is in Nederland op 159 locaties met passieve samplers de maandelijkse concentratie van ammoniak bepaald. In dit rapport wordt de vergelijking…
Gevolgen van de Nitraatrichtlijn voor stikstofbeleid, -bemesting en milieu in Noordwest-Europa: een landenvergelijking
De uitvoering van de Nitraatrichtlijn en de milieueffecten daarvan zijn vergeleken voor zeven EU lidstaten in Noordwest-Europa. Voor Nederland bleken het stikstofoverschot en de nitraatuitspoeling in…
Vergelijkbaarheid van methoden berekening CO2-emissies landgebruik
Beleidsmakers en wetenschappers gebruiken verschillende methoden bij het berekenen van de uitstoot van land-gerelateerde CO 2-emissies. Dit kan leiden tot een groot effect op het veronderstelde…
Mogelijkheden om de milieueffecten van de veeteelt te verminderen – Een vergelijking van twee economische modellen
De productie van vlees en zuivel veroorzaakt een relevant deel van de mondiale broeikasgasemissies. Het is daarom belangrijk om mogelijke opties te verkennen die tot een daling van de milieueffecten…
Weergerelateerde rampen: verleden, heden en toekomst
Rampen als gevolg van overstromingen, stormen, droogtes en extreme hitte kunnen ernstige gevolgen hebben. Deze schades worden vooral bepaald door economische en demografische factoren en veel minder…
Europa zal zijn milieudoelstellingen voor 2030 niet halen als er de komende jaren niet snel actie wordt ondernomen om het hoge tempo van biodiversiteitsverlies, de toenemende effecten van...