Terugblik op Nacht van de Leefomgeving: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?'
We kijken terug op een boeiende en enerverende Nacht van de Leefomgeving op 14 november. Onze vraag was: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?' We gingen op jacht naar de grootste beren op de...
Vier scenario's voor de inrichting van Nederland in 2050
In de Ruimtelijke Verkenning 2023 heeft het PBL scenario’s ontwikkeld voor de inrichting van Nederland in 2050. In dit hoofdrapport worden vier mogelijke ruimtelijke toekomsten gepresenteerd. Dat zijn…
Op verzoek van het ministerie van LVVN heeft het PBL het expertoordeel van professor Arthur Petersen beoordeeld over een rekenkundige ondergrens voor stikstofdepositie. In deze review concludeert het…
Verkenning van de lange termijn externe invloeden op landbouw en natuur in Nederland
In dit rapport verkent het PBL op basis van informatie uit literatuur, modellen en kennis van experts, welke externe factoren van belang zijn bij het maken van toekomstverkenningen voor de natuur en…
Provincies liggen niet op schema om het Natuurnetwerk op tijd af te ronden in 2027. Afronding is belangrijk omdat maatregelen voor natuurherstel vaak pas genomen kunnen worden als alle grond…
De provincies pakken de ontwikkeling en uitvoering van het natuurbeleid voor het realiseren van de biodiversiteitsdoelen voortvarend op. Het Rijk en de provincies kunnen de betrokkenheid bij het…
Nederland heeft in nieuwe ‘stroomgebiedbeheer-plannen’ voor de periode 2016-2021 vastgelegd welke maatregelen het wil nemen om de ecologische einddoelen te halen die het zich heeft gesteld binnen de…
Instituties in transformatief beleid: een analysemethode
Instituties in transities, hoe analyseer je die? Deze methodologische studie gaat in op de institutionele analyse die onderdeel uitmaakt van de Lerende Evaluatie Interbestuurlijk Programma Vitaal…
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het VU Athena Instituut voeren een lerende evaluatie uit van het Interbestuurlijk Programma Vitaal Platteland (IBP VP). Het doel van de lerende evaluatie…