Het nulalternatief voor KBA’s van grote gebiedsgerichte projecten: Een verkenning op basis van de casus Schaalsprong Almere
Waar wonen en werken mensen? Waar vestigen bedrijven zich? Waar zijn voorzieningen nodig? En waar staan de files? De antwoorden op deze vragen zijn deels afhankelijk van gebiedsontwikkelingsprojecten…
Luchtvaart is verantwoordelijk voor een significant deel van de mondiale uitstoot van broeikasgassen. Het huidige Europese beleid stelt voor dat in 2050 70% van de getankte in Europa…
Deze notitie schetst aan de hand van meerdere scenario’s wat het Parijse klimaatakkoord kan betekenen voor de omvang van de luchtvaart via Nederland. Welke gevolgen precies zullen optreden, is onzeker…
Oefenen met de toekomst, Ruimtelijke Verkenning 2019
Deze publicatie presenteert 4 langetermijnscenario’s op het gebied van stedelijke ontwikkeling, infrastructuur en mobiliteit. De scenario’s zijn gemaakt in het kader van de Ruimtelijke Verkenning 2019…
Nederland telt naar schatting 90.000 autodelers. Uit onderzoek van het PBL blijkt dat bijna een derde van deze autodelers de eigen auto wegdoet of geen (extra) auto aanschaft. In het laatste geval...
Effecten van autodelen op mobiliteit en CO2 uitstoot
Nederland telt naar schatting 90.000 autodelers. Uit onderzoek van het PBL blijkt dat bijna een derde van deze autodelers de eigen auto wegdoet of geen (extra) auto aanschaft. In het laatste geval…
Ontwikkeling luchtvaart en CO2-emissies in Nederland
Luchtvaart beïnvloedt de opwarming van de aarde door de emissies die plaatsvinden hoog in de lucht. De CO 2-emissies van vliegtuigen die in Nederland hebben getankt zijn in 20 jaar met 33% gestegen…
Negatieve emissies - Technisch potentieel, realistisch potentieel en kosten voor Nederland
In december 2015 hebben bijna alle landen ter wereld zich in het Parijsakkoord ten doel gesteld om de mondiale temperatuurstijging te beperken tot 2°C en, indien mogelijk, tot 1,5°C. Om hieraan te…
Scenario’s voor stedelijke ontwikkeling, infrastructuur en mobiliteit
In het kader van de Ruimtelijke Verkenning 2019 heeft het PBL vier langetermijnscenario’s gemaakt over stedelijke ontwikkeling, infrastructuur en mobiliteit. Deze scenario’s maken verschillende…
Kilometerheffing op drukke wegen in spits gunstig voor welvaart, maar lastig uitvoerbaar
Een kilometerheffing voor personenauto’s alleen op drukke wegen en alleen in de spits, is gunstig voor de welvaart, maar is in de praktijk lastig uitvoerbaar. Een eenvoudiger opgezette spitsheffing...