De Integrale Circulaire Economie Rapportage (ICER) biedt een overzicht van de stand van zaken van de transitie naar een circulaire economie in Nederland. De onafhankelijke informatie uit de ICER is…
Terugblik op Nacht van de Leefomgeving: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?'
We kijken terug op een boeiende en enerverende Nacht van de Leefomgeving op 14 november. Onze vraag was: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?' We gingen op jacht naar de grootste beren op de...
Topsectoren en vergroening: een verkenning van groene ambities
Kan het topsectorenbeleid groener? Het denken hierover is in beweging, binnen én buiten het PBL. Het thema is urgent: in verschillende topsectoren is de milieudruk hoog tot zeer hoog. Met een breed…
Het streven van de Nederlandse overheid naar een volledig circulaire economie in 2050 vergt radicaal minder en efficiënter gebruik van grondstoffen. Daarvoor zijn niet alleen duurzame…
Export groene innovaties: veeleisende thuismarkt van belang
Veeleisende gebruikers en klanten in Nederland zijn belangrijk voor Nederlandse bedrijven die groene innovaties willen exporteren. Voor een klein land als Nederland helpt een veeleisende thuismarkt om...
Het belang van een thuismarkt voor de export van eco-innovaties
Nederlandse bedrijven brengen oplossingen op de markt voor ecologisch relevante thema’s, zoals een meer duurzame voedselproductie, waterzuivering, de opwerking van afval naar grondstoffen en zonne- en…
Hoe kan circulaire-economiebeleid bijdragen aan de klimaatdoelstelling?
Nederland heeft als doel om in 2050 een volledig circulaire economie te hebben. Door efficiënter materiaalgebruik, hergebruik en recycling kan een circulaire economie bijdragen aan een wereldwijde…
PBL heeft onderzocht welke rol Green Deals kunnen spelen als wegbereider voor een circulaire economie. Uit de evaluatie blijkt dat de Green Deals weliswaar meerwaarde hebben voor het proces van groene…
In 2013 gaf het PBL een publicatie uit over duurzame handelsketens. Daarin werd een toename geconstateerd van de marktaandelen van duurzame hernieuwbare grondstoffen, zoals koffie, cacao, hout, vis…
Verdienmodellen waarbij producten worden aangeboden als dienst bieden economische voordelen aan bedrijven en klanten, maar leveren niet automatisch milieuwinst op. De invulling van verdienmodellen en…