Voor de meeste belastingen geldt dat het beter is als deze zo min mogelijk leiden tot andere beslissingen van marktpartijen. Bij groene belastingen ligt dit anders. De overheid heeft namelijk de taak…
Reflectie PBL op het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028: Achtergrondnotitie Landbouw en natuur
Het PBL heeft in een reflectie op het Hoofdlijnenakkoord aanbevelingen aan de coalitiepartijen gedaan op drie brede gebieden: klimaat, energie en grondstoffen; wonen, bereikbaarheid en ruimtelijke…
Kilometerheffing op drukke wegen in spits gunstig voor welvaart, maar lastig uitvoerbaar
Een kilometerheffing voor personenauto’s alleen op drukke wegen en alleen in de spits, is gunstig voor de welvaart, maar is in de praktijk lastig uitvoerbaar. Een eenvoudiger opgezette spitsheffing...
Maatschappelijke Kosten en Baten prijsbeleid personenauto’s
Een kilometerheffing voor personenauto’s alleen op drukke wegen en alleen in de spits, is gunstig voor de welvaart, maar is in de praktijk lastig uitvoerbaar. Een eenvoudiger opgezette spitsheffing…
Quickscan van denkrichtingen voor herbezinning op het mestbeleid
In het traject Herbezinning Mestbeleid zijn door een werkgroep onder regie van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vijf denkrichtingen geformuleerd voor het toekomstig mestbeleid…
Fosfaatrechten voor melkvee; een quickscan naar hun effecten op de leefomgeving en de sector
In 2015 lijkt het landelijke fosfaatplafond te worden overschreden. Met fosfaatrechten is er een betere garantie dat dit plafond wordt gehandhaafd en neemt de milieudruk iets af. Melkveebedrijven die…
Op verzoek van de staatssecretarissen van Economische Zaken en van Infrastructuur en Milieu heeft het PBL in samenwerking met Wageningen UR een evaluatie uitgevoerd van de gevolgen van verplichte…
Volgens de Kaderrichtlijn Water (KRW) moet in 2027 overal in Nederland de waterkwaliteit op orde zijn. In het landbouwgebied zijn vooral agrariërs en de waterschappen aan zet. Op dit moment zitten er…
Effect van het energielabel op de aanschaf van nieuwe personenauto's door consumenten
Binnen Europa is in 2001 een labelsysteem voor personenauto's geïntroduceerd met als doel de uitstoot van CO 2 te reduceren. Het Nederlandse systeem bestaat uit zeven energielabels (van A t/m G). Om…
Het beprijzen van autoverkeer kan positieve effecten hebben op de doorstroming van het verkeer, op de bereikbaarheid van en voor mensen en bedrijven, én op de Nederlandse economie. De doorstroming…