De blootstelling van Nederlandse en Europese regio’s aan de Brexit
In dit artikel laten we zien dat 10-17% van GDP in regio’s in het Verenigd Koninkrijk is blootgesteld aan de gevolgen van een Brexit. Dit is veel meer dan in andere Europese landen. Alleen de Ierse…
Auto’s van de zaak zijn een factor van betekenis als het gaat om vergroening van de Nederlandse personenautomobiliteit. In deze studie is de naar CO 2-uitstoot gedifferentieerde bijtelling geëvalueerd…
Het Planbureau voor de Leefomgeving gebruikt het GREEN-R-model om de gevolgen van klimaatbeleid te analyseren. Aanscherping van nationaal klimaatbeleid roept vaak vragen op over de effectiviteit...
Terugblik op Nacht van de Leefomgeving: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?'
We kijken terug op een boeiende en enerverende Nacht van de Leefomgeving op 14 november. Onze vraag was: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?' We gingen op jacht naar de grootste beren op de...
Analyse van het voorstel voor hoofdlijnen van het klimaatakkoord
Op 10 juli 2018 is het Voorstel voor Hoofdlijnen van het Klimaatakkoord (VHKA) gepresenteerd. De voorzitter van het Klimaatberaad, Ed Nijpels, heeft het PBL gevraagd om te analyseren welke effecten…
Inzicht in emissies binnen de handelsketens van grote Nederlandse bedrijven
Grote Nederlandse bedrijven hebben impact op de emissies van broeikasgassen in het buitenland via hun inkopen en verkopen in de handelsketen. Deze emissies worden Scope 3-emissies genoemd waar geen…
Belastingkortingen voor zuinige auto’s: afwegingen voor fiscaal beleid
Sinds 2006 heeft de Nederlandse overheid de belastingen voor auto’s in toenemende mate afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot. Begin 2014 is begonnen met de voorbereiding van de Autobrief 2.0, waarin…
Afschaffing fossiele-energiesubsidies: eerder een hersenkraker dan een no-brainer
In de studie “Afschaffing fossiele-energiesubsidies: eerder een hersenkraker dan een no-brainer” concluderen het PBL en CPB dat de discussie over fossiele subsidies nu vooral is gericht op de hoogte…
Baten EU-voorstel luchtbeleid beduidend hoger dan kosten
Het voorstel van de Europese Commissie voor een strenger luchtbeleid levert de Nederlandse samenleving duidelijk welvaartswinst op. Door het verplicht terugbrengen van de uitstoot van een aantal...