Circulaire Economie: Wat willen we weten en wat kunnen we meten
Met het Rijksbrede programma Circulaire Economie Nederland circulair in 2050 schetst het kabinet zijn plannen voor de transitie naar de circulaire economie. Om te kunnen volgen of die transitie op…
Terugblik op Nacht van de Leefomgeving: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?'
We kijken terug op een boeiende en enerverende Nacht van de Leefomgeving op 14 november. Onze vraag was: 'Nederland klimaatneutraal in 2050 - Hoe dan?' We gingen op jacht naar de grootste beren op de...
De Integrale Circulaire Economie Rapportage (ICER) biedt een overzicht van de stand van zaken van de transitie naar een circulaire economie in Nederland. De onafhankelijke informatie uit de ICER is…
Concreet beleid nodig om kansen circulaire economie te benutten
Het lukt Nederland nog niet om de hoeveelheid grondstoffen die wordt gebruikt fors terug te dringen. Sterker nog: in 2022 was het gebruik hoger dan in 2020. Ten opzichte van 2016 is wel een daling...
Zijn groene innovaties goed voor bedrijfsprestaties?
In opdracht van het PBL heeft prof. dr. F. Alkemade van de Technische Universiteit Eindhoven onderzoek gedaan naar de vraag of groene innovaties ook bedrijfsprestaties bevorderen. Groene innovaties…
Industrieën zetten vaak technische oplossingen in om hun impact op biodiversiteit te verkleinen. Dienstverlenende bedrijven zetten vooral in op natuurlijke en organisatorische oplossingen en betrekken…
Baten EU-voorstel luchtbeleid beduidend hoger dan kosten
Het voorstel van de Europese Commissie voor een strenger luchtbeleid levert de Nederlandse samenleving duidelijk welvaartswinst op. Door het verplicht terugbrengen van de uitstoot van een aantal...
De kosten en baten van het Commissievoorstel ter vermindering van de nationale emissies van bepaalde luchtverontreinigende stoffen
De Europese Commissie heeft in 2013 een voorstel uitgebracht voor het verbeteren van de luchtkwaliteit door het verminderen van de uitstoot van een vijftal luchtverontreinigende stoffen. Elke lidstaat…
Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode...